Pitkästä aikaa Sorkkalan navetalla. Sarikin pääsi piiiitkästä pitkästä aikaa mukaan . Aloitettiin mehukesteillä, kiitoksena reeni kavereitten avusta. Koirillekkin oli omat herkut.

Sitten asiaan. Kipille olin suunnitellut ruudun löytämis harjoitteen. Alkutyö oli tehty viikolla kotona.

 1) Tein tielle ruudun missä ruokakippo. Koira sisältä pihaan, mistä ei näy tielle, koska auravallit  ovat korkeat. Sitten kyselin Kipiltä "missä ruutu". Kipi pyörii tielle ihmeissään ja lopulta kiinnittää katseensa ruutu merkkeihin. Heti käsky "ruutuun" ja koira ampaisee sinne ja löytää kipon.

Sitten toinen samanlainen toiseen suuntaan. Kipi tietysti ampaisee sinne mistä äsken löytyi ruokaa. Olin aivan hiljaa ja odotin . Kun Kipin katse taas löysi ruudun, käsky "ruutuun".

Kolmas  ruutu autotallin nurkalle. Kipi pyöri tiellä ihmeissään ja minä odotin. Lopulta katse löysi merkit.

2) Seuraavana päivänä  tein tielle ruudun, sinne missä oli viimeksi toisella kertaa. Nyt tiellä merkki mihin pihasta lähetin. Ilman käsimerkkiä lähetin ruutuun. Hyvin Kipin katse löysi ja taas oli ruokaa tarjolla.

Toinen ruutu autotallin nurkalle. Merkin kautta lähetys ilman käsiapua.

Kolmas ruutu tielle. Nyt ruudussa ei ollut kippoa. Hyvin löytyi suunta mihin lähteä, mutta pysäytys käsky ei oikein toiminut. Pysähtyi kuitenkin ruudun taakse ja juoksin sinne palkkaamaan.

3) Tänään navetalla Kipi toimistoon häkkiin. Laitoin valmiikai kaikki merkit: ruutu, luoksetulo ja idioottirinki. Kippo ruudussa ja avustaja reunassa palkin takana piilossa. Kipi hommiin. Ensin seuraamista missä  paljon käännöksiä ja kaikki nopeudet. Olen huomannut, että pikkuaskelissa on tehokkaammat kääntymiset jos käsken "sivulle", enkä "seuraa" niinkuin olen tehnyt. HeurekaHymy  Sitten luoksetulo koko liikkeenä. Hieno!  Merkin kautta ruutuun lähetys. Kipi ampaisi luoksetulon jättöpaikkaa kohti, mutta korjasi suunnan oikeaksi. Ruutuun päästyään avustaja tuli avaamaan Kipille kipon ja minä menin sinne kehumaan koiraa. Jos Kipi ei olisi mennyt ruutuun avustaja olisi hakenut meluamalla kipon pois ja reenit olisivat olleet siinä.

Toisessa osiossaan Kipi leikki hyppyä kovamuovisella kapulalla ja narupallolla. Vinotkin heitot Kipi haki hyppäämällä.  Alussa meillä oli tosi kivaa. Sitten heitin pallon toiseen päähän asti. Lili oli siellä palkannut Qiraa lihapullilla ja ilmeisesti hiukan oli pudonnut matollekkin. Kipi ei päässyt irti hajusta ja pallo unohtui. Että sapettiHuuto  Ja minä tyhmä heitin sinne uudelleen. Sinnehän se pallo jäi. Minä hypin tasajalkaa ja lopulta Kipi toi pallon minulle.

Noh, kaiken kaikkiaan onnistuneet reenit. Ruudun löytymis projekti edistyyNauru